כללי

הרצה לאופנוע: מיתוס VS אמת – מה נכון?

אם לאחרונה התחדשתם בכלי שיצא מהחברה, ודאי דיברו אתכם על הרצה לאופנוע, מה שגם רלוונטי לגבי רכישת רכב חדש. הרצות לכלים חדשים הן נושא שמדברים עליו מאז ומתמיד, מה שלפעמים מקבל ביטוי מעט, איך נגיד – מוגזם. בפועל, הכלי אכן מצריך הרצה מסוימת, אבל ייתכן שחלק מהחברות עושות מזה עניין יותר גדול ממה שזה במציאות. בואו נבין ביחד במה מדובר, אחת ולתמיד – האם צריך הרצה לאופנוע חדש?

רגע לפני שניתן את דעתנו (שלא אמורה להחליף ייעוץ מכונאי מקצועי) בקשר להרצה של אופנוע, בואו נדבר לרגע על תהליך הייצור של חלקי אופנועים ותהליך הייצור של ההרכבה של הכלי. חשוב להבין משהו מהותי – אין 2 חלקים שיורדים מפס הייצור כאשר הם זהים ב-100%. לשם כך, נקבעו תקנים של סטיות אפשריות הנוגעים לייצור של חלקים מכאניים. בואו ניקח את הדוגמה של רפידות בלמים לאופנועים, ונבין על הדרך גם כיצד הרצה לאופנוע קשורה לכך.

ייצור רפידות בלמים לאופנוע ודסקיות בלימה

כאשר במפעל מייצרים מאות וגם אלפים של רפידות בלמים ודסקיות בלימה, בכל אופנוע הבלמים האלו יורכבו עם סטיות תקן קטנות. מדובר אמנם בהבדלים מיקרוסקופיים של מילימטרים, אבל בכל אופנוע חלקי הבלימה מותקנים עם סטייה מסוימת.

לאחר מספר קילומטרים של רכיבה ראשונית, השכבות הראשונות משתפשפות הרפידות הבלימה, מה שמאפשר לרפידות "ליישר קו" עם הדסקיות. באופן ממש דומה לכך, גם הצמיגים של האופנוע נדרשים להרצה ראשונית בכדי לשפשף מעליהם את שכבת הייצור הראשונה. ובדומה לבלמים והצמיגים, גם חלקים אחרים במנוע ובשרשרת ההינע מצריכים נסיעה ראשונית של הרצה בכדי לתקן את סטיות תקן הייצור של החלקים השונים.

אז אם הרצה לאופנוע היא לא מיתוס, מה חשוב לדעת?

לאחר שהבנו כי הרצה לאופנוע היא לא מיתוס, חשוב להתייחס להרצה בפרופורציות הנכונות. את הקילומטרים הראשונים שלכם על הכלי החדש, תגמעו באופן רגוע, אל תשתוללו. זה לא שהכלי מסוכן יותר בתקופת ההרצה, אבל כן יהיה כדאי לרכב קצת יותר בזהירות. כמו כן, תמיד יהיה כדאי לחמם טוב את המנוע לפני שאתם יוצאים לרכיבה.

בתקופת ההרצה, השתדלו לא "לקרוע" את מד ה-סל"ד שלכם. לא אמורה להיות בעיה להגיע לאדומים, אבל אל תישארו בסל"ד גבוה זמן ממושך. למעשה, יש הטוענים שאפילו מומלץ להכיר את כל טווחי ה-סל"ד במהלך תקופת ההרצה. אבל גם מי שאומר את זה, יגיד לכם להימנע משהייה ממושכת בקווים האדומים של שעון הסל"ד.

כדאי בכל מקרה לבדוק את הוראות היצרן

בכדי להימנע ממצב של איבוד אחריות, יהיה כדאי תמיד לבדוק את הוראות היצרן לגבי תקופת ההרצה הראשונית של הכלי. לרוב, 1000 ק"מ מספיקים עבור תקופת ההרצה, אבל יצרנים מסוימים עשויים להמליץ על נסיעות קצת יותר ארוכות.

Comments

כתיבת תגובה

Your email address will not be published. Required fields are marked *